Statut Fundacji „Gdyński Most Nadziei”
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja, zwana dalej „Fundacją”, nosi nazwę Gdyński Most Nadziei.
- Fundacja została ustanowiona przez Fundatora: Małgorzatę Annę Marmajewską – Modelską w dniu 08 czerwca 2006r. aktem notarialnym (Rep. A nr 2692/2006 ) sporządzonym przez notariusza Elżbietę Maciąg w kancelarii notarialnej w Gdyni przy ul. Generała Józefa Bema nr 15/ 2.
- Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (t.j.: Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.), oraz na postawie niniejszego statutu.
§ 2
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 3
- Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej. 2. Siedzibą Fundacji jest miasto Gdynia. 3. Dla wykonania swych zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki terenowe, biura i oddziały w Polsce, oraz przedstawicielstwa za granicą.
§ 4
Fundacja może przyznawać tytuł Patrona Fundacji osobom fizycznym i prawnym szczególnie zasłużonym dla Fundacji.
§ 5
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Przedmiot i formy działania Fundacji
§ 6
- Celem Fundacji jest merytoryczne, organizacyjne oraz psychologiczne wspieranie osób chorych onkologicznie oraz ich bliskich, jak również świadczenie pomocy prozdrowotnej.
- Cel Fundacji, o którym mowa w ust. 1, realizowany będzie poprzez:
- a) realizowanie ogólnopolskiego projektu Akademii Walki z Rakiem;
- b) organizowanie grup wsparcia psychologicznego dla chorych i ich bliskich;
- c) upowszechnianie wiedzy o przyczynach chorób nowotworowych i prowadzenie działalności profilaktycznej w środowiskach młodzieży szkolnej i akademickiej oraz wśród osób dorosłych;
- d) prowadzenie centrum informacyjnego z zakresu profilaktyki zdrowotnej, terapii przeciwbólowych;
- e) działania psychoedukacyjne, udzielanie wsparcia psychologicznego, prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych dla młodzieży i dorosłych;
- f) promocja edukacji i integracji środowiska psychoonkologicznego;
- g) organizowanie imprez artystycznych i kulturalnych, w szczególności o charakterze charytatywnym;
- h) organizowanie szkoleń, konferencji, sympozjów naukowych i sesji terapeutycznych;
- i) prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej, w tym kampanii promocyjnych, przy użyciu środków masowego przekazu oraz wszelkich innych metod propagowania wiedzy na temat zdrowia i opieki zdrowotnej;
- j) upowszechnianie idei wolontariatu, w tym przyznawanie tytułu i nagrody „Wolontariusza Roku” ;
- k) organizowanie obozów, imprez turystycznych i integracyjnych dla osób chorych i ich bliskich oraz dla wolontariuszy;
- l) współpraca ze służbą zdrowia, z organami administracji państwowej i samorządowej, a także z organizacjami społecznymi w budowaniu postaw prawidłowego procesu integracji osób z chorobą nowotworową ze społeczeństwem;
- m) prowadzenie działalności wydawniczej; n) dofinansowywanie staży, fundowanie stypendiów.
§ 7
- Fundacja jednoczy ludzi dobrej woli gotowych wspierać inicjatywy Fundacji w zakresie osiągania celów i realizacji działań, wskazanych w §6.
- Szczegółową organizację i zasady działania Fundacji może określić regulamin uchwalony przez Zarząd Fundacji i zatwierdzony przez Fundatora.
- Fundacja opiera swoją działalność na pracy wykwalifikowanych pracowników oraz na pracy społecznej, świadczonej w formie wolontariatu.
§ 8
- Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Działalność statutowa Fundacji jest działalnością pożytku publicznego i jest prowadzona jako działalność nieodpłatna z wyjątkiem działalności wskazanej w §6 ust.2 lit. e), h), k), m) Statutu, która może być prowadzona również jako działalność odpłatna.
Majątek Fundacji
§ 9
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski przekazany przez Fundatora w akcie fundacyjnym w kwocie 1000 zł (słownie: tysiąc złotych ) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10
Dochody Fundacji pochodzą z: a) darowizn, spadków, zapisów; b) dotacji, subwencji; c) dochodów ze zbiórek publicznych; d) odsetek z lokat bankowych; e) nieruchomości i praw majątkowych; f) prowadzenia odpłatnej statutowej działalności Fundacji.
§ 11
Fundacja nie może:
- a) udzielać pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- b) przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych;
- c) wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;
- d) dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach niższych niż rynkowe.
§ 12
- Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach i lokatach bankowych, w obligacjach, akcjach i udziałach, w nieruchomościach oraz w ruchomościach stanowiących, w rozumieniu obowiązujących przepisów, środki trwałe.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli przekazujących.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- Z darowizn, spadków, zapisów Fundacja może tworzyć specjalne fundusze na określony cel, wskazany przez darczyńców, nazwane imieniem osób przekazujących środki pieniężne z ww. tytułów.
- Decyzję w sprawie utworzenia szczególnych funduszy celowych, określenia sposobu dysponowania środkami zgromadzonymi na tych funduszach oraz wysokości kwot przekazywanych przez fundusze podejmuje Fundator po konsultacji z Radą Fundacji.
§ 13
Dochody uzyskiwane przez Fundację mogą być użyte wyłącznie na realizowanie celów statutowych Fundacji.
§ 14
1.Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2.Podstawą gospodarki finansowej Fundacji jest uchwalony przez Zarząd Fundacji plan dochodów i wydatków Fundacji ustalony na okres roku kalendarzowego.
Organy Fundacji
§ 15
Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji;
- Rada Fundacji; 3. Komisja Rewizyjna.
§ 16
- Zarząd Fundacji składa się od 1 (jednego) do 3 (trzech) członków: Prezesa i Wiceprezesów.
- Zarząd powoływany jest i odwoływany przez Radę Fundacji. Zarząd pełni funkcje do chwili objęcia ich przez nowy Zarząd.
- Powołanie następuje na czas nieokreślony.
- Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, zrzeczenia się członkostwa, odwołania przez Radę Fundacji.
§ 17
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji dotyczących bieżącego funkcjonowania Fundacji, a w szczególności:
- uchwalanie i wykonywanie zaopiniowanych przez Radę Fundacji programów działania oraz planów finansowych Fundacji;
- uchwalanie regulaminów;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
- troska o należyty dobór pracowników i innych osób przy pomocy których Fundacja realizuje swoje cele;
- decydowanie o utworzeniu i likwidacji placówek, biur, przedstawicielstw oraz oddziałów.
- Zarząd co roku, do dnia 31 marca, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
§ 18
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności wszystkich jego członków.
§ 19
Rada Fundacji jest organem stanowiącym i opiniodawczo-doradczym Fundacji.
§ 20
- Rada Fundacji składa się z od 3 (trzech) do 10 (dziesięciu) członków. Członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator.
- Powołanie następuje na czas nieokreślony.
- Członkami Rady Fundacji mogą być osoby fizyczne oraz przedstawiciele osób prawnych, które wspierają Fundację organizacyjnie, merytorycznie lub rzeczowo.
- Wykluczenie z członkostwa Rady Fundacji następuje w wyniku:
- a) złożenia rezygnacji;
- b) wystąpienia innych okoliczności, które uniemożliwiają lub utrudniają w znaczny sposób pełnienie funkcji przez Członka Rady Fundacji albo powodują utratę zaufania w stosunku do danego Członka tejże Rady.
- Członkowie Rady Fundacji pełnią swoje funkcje społecznie. Z tytułu pełnienia funkcji mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
§ 21
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. 2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Członkowie Rady Fundacji wybierają spośród siebie Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego. Przewodniczący kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady.
- Fundator, przedstawiciele Fundatora oraz członkowie Zarządu mogą być obecni na posiedzeniach Rady.
§ 22
Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
- przedstawianie Zarządowi opinii w przedmiocie priorytetów w bieżącej działalności Fundacji;
- konsultowanie i opiniowanie programów działania Fundacji i rocznych planów finansowych Fundacji;
- ustalanie kierunków i metod działania Fundacji;
- podejmowanie decyzji o współpracy z osobami, przy pomocy których Fundacja realizuje swoje cele;
- ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu i podpisywanie z nimi stosownych umów;
- przyjmowanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji oraz udzielanie członkom Zarządu absolutorium;
- zajmowanie stanowiska w sprawach przedstawionych przez Zarząd i Fundatora; proponowanie zmian Statutu.
§ 23
Komisja Rewizyjna jest organem nadzorczym i kontrolnym Fundacji.
§ 24
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 (trzech) członków.
- Członków Komisji Rewizyjnej powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
- Wykluczenie z członkostwa Komisji Rewizyjnej następuje w wyniku:
- złożenia rezygnacji;
- wystąpienia innych okoliczności, które uniemożliwiają lub utrudniają w znaczny sposób pełnienie funkcji przez Członka Komisji Rewizyjnej, albo powodują utratę zaufania w stosunku do danego Członka tejże Komisji.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być:
- Fundator, członek Zarządu oraz członek Rady Fundacji, ani osoba pozostająca z nim w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, małżeństwa, we wspólnym pożyciu, lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- Likwidator, kierownik placówki, przedstawicielstwa bądź oddziału Fundacji oraz zatrudniony w Fundacji główny księgowy, radca prawny lub adwokat oraz inny pracownik Fundacji,
- Osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Każdy członek Komisji Rewizyjnej ma prawo wglądu do całości dokumentacji Fundacji oraz do żądania wyjaśnień od członków Zarządu i pracowników Fundacji.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej pełnią swoje funkcje społecznie. Z tytułu pełnienia funkcji mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
§ 25
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się na wniosek jej członka, Zarządu lub Fundatora nie rzadziej niż raz w roku.
- Członkowie Rady Fundacji i przedstawiciele Fundatora mogą być obecni na posiedzeniach Komisji.
§ 26
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- nadzór nad zgodną z prawem realizacją celów Fundacji; ocena pracy Zarządu;
- składanie wniosku do Rady Fundacji w sprawie udzielenia lub nieudzielenia członkom Zarządu absolutorium;
- proponowanie zmian Statutu.
§ 27
Komisja Rewizyjna w celu wykonania swoich zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawiania wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Sposób reprezentacji
§ 28
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa jednoosobowo Prezes Zarządu.
Zmiana Statutu i zmiana celu Fundacji
§ 29
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje Fundator.
- Propozycja zmiany statutu może zostać zgłoszona przez Zarząd, Radę Fundacji i Komisję Rewizyjną.
- Zmiana statutu może dotyczyć celu Fundacji, jak i sposobów jego realizacji.
Likwidacja Fundacji
§ 30
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Fundator.
§ 31
- Likwidatora wyznacza Fundator.
- Do obowiązków likwidatora należą wszelkie czynności mające na celu likwidację Fundacji, w szczególności czynności związane z zakończenie prowadzonej przez Fundacje działalności.
§ 32
Środki finansowe pozostałe po likwidacji likwidator przeznacza na cele statutowe innej organizacji społecznej, realizującej cele podobne do zawartych w niniejszym Statucie chyba, że Fundator postanowi inaczej.
Fundator